فرهنگ و تمدن اسلامی

سیاسی فرهنگی عرفانی اجتماعی اقتصادی

فرهنگ و تمدن اسلامی

سیاسی فرهنگی عرفانی اجتماعی اقتصادی

این وبلاگ با هدف فعالیت در زمینه نهضت علمی و فرهنگی ان شاءالله با یاری خدا و حضرت مهدی(عج) شروع به کار می کند...

عمق استراتژیک مخالفت ها با دولت مردمی

چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲ ب.ظ


از دیرباز خصوصا پس از ظهور اسلام، در سطح نخبگان و خواص و در مجامع علمی و فرهنگی و فکری، همواره اختلافات فکری – علمی وجود داشته که گاهی به عرصه های اجتماعی و سیاسی هم کشیده می شده است.

اکنون در صدد نیستیم که به ماهیت و چرائی این اختلافات بپردازیم.لذا فقط اشاره کرده و به صورت مختصر، نکاتی را گوشزد می کنیم....

کارکرد و جایگاه  فقه الاحکام و فقه الاخلاق و فقه التوحید، با وجود ارتباط تنگاتنگ مبتنی بر حقایق تکوینی، در زندگی انسان و در دین حق، روشن است.

اما در طول تاریخ، کسانی که جمع بین این سه حوزه از دین را داشته باشند و به عبارت کاملتر، جامع آن ها باشند، متاسفانه کم بوده اند.

اگر ما رسول گرامی اسلام (ص) را اسوه می دانیم، باید جامع این سه در عمل و اعتقادات، به درجات آن، باشیم تا بتوانیم به کمال مطلوب و مورد رضای حضرت مقصود، نائل شویم.

علاوه اینکه رهبران فکری جامعه، لازم و ضروری است که این چنین باشند. اگر  هرکدام به صورت تک بعدی تربیت شده باشند، آثار نامطلوبی بر جامعه خواهند نهاد.

امام خمینی(ره) به عنوان رهبری که جامع همه ی کمالات انسانی و الهی بوده و جمع بین ظاهر و باطن نموده، برای اکنون و آینده  ما و کل بشر، در سیرت و صورت، الگویی بسیار مناسب و لازم است.

امام خامنه ای بارها فرموده اند که لازم است برای پیشبرد انقلاب اسلامی به سوی آرمانهای الهی، با اصول تفکر امام(ره)آشنا شویم و مانند شهدا، خود را در این مکتب نورانی و احیاگر و جامع و تمدن ساز – اسلام ناب محمدی(ص) – پرورش دهیم و مبتنی بر این اصول، خودساری و جامعه سازی و دولت سازی کنیم.

یکی از ابعاد مهم و بنیادین و ناشناخته ی تفکر امام(ره)، بعد و وجه عرفان آن است.

عرفان امام(ره)، که تکامل یافته ی عرفان محی الدین عربی است و آن نیز ریشه در قرآن و عترت دارد،متاسفانه در مجامع فرهنگی و علمی، هنوز ناشناخته است و همچنین مورد بی مهری فراوان قرار گرفته و با مخالفتهای شدید! روبرو بوده است.

به یاد آوریم زمانی را که تفسیر عرفانی سوره ی حمد امام(ره) از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد،عده ای از علما به مخالفت با آن پرداخته و باعث تعطیلی آن مباحث ارزنده شدند.

البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چون امام راحل، به عنوان ولی فقیه و زعیم امت و نائب الامام شناخته شده بودند، در ظاهر، کمتر با عرفان و فلسفه در حوزه های علمیه مخالفت می شد،اما مخالفها و مخالفتها تمام نشده اند.

دولت نهم و دهم، که احیاگر تفکر ناب امام راحل در عرصه ی اجرائی کشور بوده، بعد عرفانی این تفکر را تا اندازه ای برجسته نمود. شاهد بودیم و هستیم که چه مخالفتهایی با دولت شده و آماج چه تهمتهایی قرار گرفت! آنهم نه از سوی دشمن؛ بلکه از سوی خودی ها!!

بله ، ظهور عرفان امام(ره) در سیاست و اجرا، با مخالفت شدید متحجرین و نادانان و منافقان قرار گرفته است؛

همانطور که امام امت فرمودند، مخالفت ها و تهمت ها و تخریبها، به خاطر نوع تفکر حاکم بر دولت است که همان تفکر امام راحل می باشد.(دقت شود)

این، خطر بسیار بزرگی برای انقلاب اسلامی و جامعه ماست؛ جامعه ی بدون عرفان و معرفت، کالبدی بی جان است؛ البته قلوب مستعد معرفت فراوان اند، چرا که اگر ملت ما این استعداد را نداشتند، دل در گرو انقلاب اسلامی و ولایت نمی داشتند!

اما ... خواص، خواص، خواص.......!!

اکثر خواص و موجهین جامعه ما، عاری از روح معنویت و معرفت و عرفان و تهی از معارف توحیدی هستند؛

یکی از عواقب وجود چنین خواصی، اتفاقی است که در این سالها افتاد و باعث شد نتیجه ی انتخابات 92، این چنین شود.

جالب است که بدانیم همواره انتخاب اکثر خواص با انتخاب اغلب مردم، متفاوت است که بسی جای تامل دارد.

والسلام.28/3/92

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی